Wil je iets weten?

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via Whatsapp (+31 97 01 02 539 01) of stuur een mailtje naar info@appjection.nl

Wil je iets weten?

Waarschijnlijk vind je het antwoord in onze veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via WhatsApp (+31 9 7010253901) of stuur een mail naar info@appjection.nl.

Je kunt ons ook telefonisch bereiken op het nummer 020 24 179 36 (Bereikbaar tussen 09:00 en 12:30)

Algemeen

Ik heb geld op mijn rekening ontvangen. Wat nu? Ik heb geld op mijn rekening ontvangen. Wat nu?

Sinds 1 januari 2024 is er een nieuwe wet van kracht. De proceskostenvergoeding waardoor we onze dienst gratis aan kunnen bieden wordt niet langer meer direct aan ons uitbetaald, maar aan de kentekenhouder.

Het kan dus zijn dat je de proceskosten gestort krijgt op jouw rekening. Deze is echter voor ons bedoeld en je bent wettelijk verplicht deze over te maken naar ons.

Meer weten? Lees hier alles wat je moet weten.

Welke boetes kan ik bij Appjection indienen? Welke boetes kan ik bij Appjection indienen?

Momenteel behandelt Appjection twee soorten (verkeers)boetes:

Mulderboetes
Dit zijn boetes van het CJIB met een M in de rechterbovenhoek.

Parkeerboetes (naheffingsaanslag) gemeente
Appjection behandelt ook parkeerboetes van de gemeente. Dit zijn boetes die door de gemeente zijn opgelegd voor het niet- of te weinig betalen van parkeergeld. Dit heet een naheffingsaanslag parkeerbelasting.


Welke boetes kan ik niet bij Appjection indienen? Welke boetes kan ik niet bij Appjection indienen?

Appjection behandelt geen transactievoorstellen. Deze boetes zijn te herkennen aan de (T) in de rechterbovenhoek.

Hoe kan ik contact opnemen met Appjection? Hoe kan ik contact opnemen met Appjection?

Het team van Appjection staat elke werkdag van 9:00-17:00 voor je klaar om jouw vragen te beantwoorden. Dit kan via WhatsApp op +31 97 01 02 539 01 of via de mail op support@appjection.nl. Je kunt ons ook telefonisch bereiken op het nummer: 020 24 179 36

Waarom doet Appjection dit gratis? Waarom doet Appjection dit gratis?

Wanneer Appjection bezwaar maakt tegen een verkeersboete, ontvangt Appjection een vergoeding voor de gemaakte kosten van de overheid indien we de zaak winnen. Als we verliezen krijgen we geen vergoeding. Onze dienst is voor jou altijd gratis, of we nu winnen of verliezen. De vergoeding die wij ontvangen heet een proceskostenvergoeding, en is bedoeld om juristen die rechtsbijstand leveren te vergoeden voor de door hun gemaakte kosten. Maak je zelf bezwaar, dan kom je dus niet in aanmerking voor deze vergoeding.

Boete indienen

Hoe dien ik mijn boete in? Hoe dien ik mijn boete in?

Je dient een boete in door op de knop ‘Maak bezwaar’ te drukken op onze homepage, en de stappen te volgen.

  1. Druk op de knop ‘Upload jouw boete’;
  2. Druk op de knop 'Boete indienen';
  3. Upload een foto van de boete. Op de computer kun je een foto kiezen uit jouw bestanden. Op de telefoon kun je kiezen om een foto te maken of om een foto te uploaden. Zorg dat de hele boete zichtbaar is op de foto. Het kan zijn dat het de eerste keer niet lukt, probeer het dan nog een keer;
  4. De foto wordt door ons systeem bekeken. Dit kan even duren;
  5. Beantwoord de vragen door op de juiste antwoorden te klikken;
  6. Vul jouw eigen verklaring in;
  7. Zet digitaal de handtekening onder onze machtiging;
  8. Klaar.

Het doorlopen van de intake lukt niet, wat nu? Het doorlopen van de intake lukt niet, wat nu?

Mocht ons systeem jouw boete niet herkennen, dan ligt dat misschien aan een van de volgende punten:

  • de foto van de boete is niet goed leesbaar / de boete staat niet volledig op de foto
  • de boete is een screenshot van het digitaal loket van het CJIB
  • de bezwaartermijn van de boete is verstreken
  • de boete is een strafbeschikking/transactievoorstel

Neem gerust contact op via whatsapp of de mail (support@appjection.nl) als het probleem zich blijft voordoen.

Ik heb de intake doorlopen, maar geen bevestigingsmail ontvangen. Ik heb de intake doorlopen, maar geen bevestigingsmail ontvangen.

Het komt soms voor dat de bevestigingsmail in de spam folder terecht komt. Mocht de mail hier ook niet inzitten kun je ons whatsappen of mailen (support@appjection.nl) om te controleren of de aanvraag goed bij ons is binnen gekomen.

Ik heb mijn e-mailadres verkeerd ingevuld, wat nu? Ik heb mijn e-mailadres verkeerd ingevuld, wat nu?

Wij kunnen het email adres voor jou aanpassen. Je kunt ons een whatsapp bericht sturen of mailen naar support@appjection.nl. Vermeld hierbij het referentienummer. Het referentienummer begint met APPJ20NL.

Wordt mijn boete altijd in behandeling genomen? Wordt mijn boete altijd in behandeling genomen?

Nee, niet altijd. Ons systeem controleert of er iets mis is met jouw boete aan de hand van de foto die je uploadt, en aan de hand van de antwoorden die je geeft op de vragen. Als blijkt dat de boete terecht is, de bezwaartermijn verstreken is, of wanneer de boete een strafbeschikking/transactievoorstel blijkt te zijn, stellen wij geen bezwaar in. Je bent natuurlijk vrij om zelf nog bezwaar te maken, als je het niet eens bent met ons besluit om de boete niet aan te nemen.

Appjection heeft mijn boete niet aangenomen, waarom? Appjection heeft mijn boete niet aangenomen, waarom?

Ons systeem controleert of er iets mis is met jouw boete aan de hand van de foto die je uploadt. Daarnaast kijkt een van onze juridisch medewerkers aan de hand van de antwoorden die je geeft op de vragen en eventuele bewijsstukken of de boete terecht is. Jouw boete wordt bijvoorbeeld niet aangenomen als:

  • de boete terecht is
  • de bezwaartermijn verstreken is
  • wanneer de boete een strafbeschikking/transactievoorstel blijkt te zijn

Tot wanneer neemt Appjection mijn boete in behandeling? Tot wanneer neemt Appjection mijn boete in behandeling?

Je kunt jouw boete bij ons indienen tot 5 werkdagen voordat de bezwaartermijn verstrijkt. De bezwaartermijn is de tijd waarin bezwaar kan worden gemaakt. Voor een verkeers- of parkeerboete is deze bezwaartermijn 6 weken vanaf de dagtekening. De dagtekening staat op de boete vermeld. We kunnen jouw boete helaas niet op tijd behandelen als deze korter dan 5 werkdagen is ingediend. Heb je de boete al betaald, maar is de bezwaartermijn nog niet verlopen? Ook dan kun je nog bezwaar maken.

Mijn bezwaar is afgewezen. Kan Appjection helpen bij (hoger) beroep? Mijn bezwaar is afgewezen. Kan Appjection helpen bij (hoger) beroep?

Dit hangt af van de uitspraak van de officier van justitie en de zaak zelf. Je kunt de intake doorlopen of ons een mail sturen naar support@appjection.nl met daarin de beschikking en verklaring waarom de boete onterecht zou zijn. Wij kunnen je dan verder helpen. Ook het in beroep gaan is altijd gratis.

Waarom moet ik een machtiging tekenen? Waarom moet ik een machtiging tekenen?

Wanneer je Appjection voor jou bezwaar laat aantekenen, dan machtig je Appjection. Voor deze machtiging is een handtekening vereist. Deze machtiging is alleen geldig voor de boete die jij hebt ingediend en niet voor andere zaken! Zonder deze machtiging kunnen wij geen bezwaar aantekenen voor jou.

Heb ik een machtiging van mijn leasemaatschappij nodig? Heb ik een machtiging van mijn leasemaatschappij nodig?

Van leasemaatschappijen die partner zijn van Appjection is geen aparte machtiging nodig, die hebben wij al geregeld. Rijders van andere leasemaatschappijen hebben wel een machtiging nodig van hun leasemaatschappij. Zonder de juiste machtiging wordt ons bezwaarschrift niet inhoudelijk behandeld.

Boetes van het CJIB

Wat is een mulderboete? Wat is een mulderboete?

Laten we bij het begin beginnen. Een Mulder boete is een boete die gegeven wordt bij een lichte verkeersovertreding. Een lichte verkeersovertreding is bijvoorbeeld foutief parkeren, door rood rijden of te hard rijden.

De officiële naam van de Mulder wetgeving is Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WAHV), maar wordt vaak wet Mulder genoemd. Deze naam is te danken aan Albert Mulder, secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en lid van de Raad van State.

Voor invoering van deze wet werden alle bekeuringen strafrechtelijk behandeld als transactievoorstel. Een transactievoorstel is een voorstel van de politie of het OM om een zaak niet te vervolgen indien de betrokkene een boete bedrag betaalt.

Omdat boetes zoals te hard rijden, door rood rijden en foutief parkeren veel voorkomen kwam het OM onder grote druk te staan. De wet Mulder is in het leven geroepen om druk weg te nemen bij het OM.

Wanneer moet ik de boete betalen? Wanneer moet ik de boete betalen?

Appjection raadt altijd aan om de boete te betalen, om zo onnodige verhogingen te voorkomen. Je hoeft de boete nog niet te betalen als wij bezwaar maken bij de Officier van Justitie.

Heb je al betaald en maken we succesvol bezwaar, dan krijg je het geld teruggestort.

Wordt het bezwaar door de Officier van Justitie afgewezen en besluiten wij om in beroep te gaan bij de kantonrechter, dan moet je de boete wel betalen. Als we winnen bij de kantonrechter, krijg je het geld teruggestort.

Hoe lang duurt het voordat je een boete binnen krijgt? Hoe lang duurt het voordat je een boete binnen krijgt?

Je bent geflitst en je weet dat er een boete aan zit te komen, maar hoe lang duurt het daadwerkelijk voordat je een boete op de deurmat krijgt? We zullen het kort houden: Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken totdat je de boete binnen krijgt.

Houd er rekening mee dat de wettelijke termijn voor verkeersboetes vier maanden na de gedraging is. Het kan dus zijn dat het langer duurt voordat je de boete thuis krijgt.

Wil je niet wachten tot je de boete thuis hebt ontvangen? Check dan het Digitaal loket van het CJIB. Vaak is hier de boete eerder zichtbaar dan dat hij in de brievenbus te vinden is.

Hoe vraag ik mijn flitsfoto op? Hoe vraag ik mijn flitsfoto op?

Als je door een flitspaal bent geflitst (zie het kopje: door wie wordt deze boete opgelegd?), dan kun je de flitsfoto online downloaden. De flitsfoto vind je in het digitaal loket van het CJIB. Hoe werkt het? Klik eerst op deze link om naar de website van het CJIB te gaan.

Er zijn twee opties:

  1. Je wilt (online) de flitsfoto van jouw auto bekijken, of die van jouw leaseauto;
  2. Je wilt de flitsfoto thuis ontvangen per post.

Klik op de optie die jij wilt. Voor de online optie moet je inloggen met je DigiD. Kies bij het inloggen met DigiD voor de optie ‘ik wil inloggen met een controle via sms’.

Digi-inlog
Inloggen met DigiD

Na het inloggen kom je bij het juiste scherm. Hier zie je meteen jouw flitsfoto staan. Als je een leaseauto rijdt druk je op ‘zoek mijn boete’ en vul je de gevraagde gegevens in. Is er geen flitsfoto beschikbaar, dan is de boete hoogstwaarschijnlijk opgelegd door de politie.

Hoe verloopt de procedure als je in bezwaar gaat tegen een boete van het CJIB? Hoe verloopt de procedure als je in bezwaar gaat tegen een boete van het CJIB?

Als je het niet eens bent met deze boete, dan kun je hiertegen bezwaar maken of kun je Appjection vragen dit namens jou te doen.

Als je Appjection je bezwaar laat behandelen, dan zullen wij de hele procedure namens jou doorlopen. Bij iedere stap wordt opnieuw bekeken of het zinvol is om de procedure voort te zetten. De procedure gaat als volgt:

Stap 1: Bezwaar indienen bij de officier van justitie

Als je het niet eens bent met de boete, dien je eerst bezwaar in bij de officier van justitie. Dit kan binnen 6 weken na de dag dat het CJIB de boete heeft opgestuurd. Hierna wordt het bezwaar niet meer in behandeling genomen. Het kan tot 32 weken duren voordat de Officier van Justitie beslist over jouw bezwaar.

Stap 2: In beroep bij de kantonrechter

Ben je het niet eens met de beslissing van de officier van justitie, dan kan je binnen 6 weken in beroep bij de kantonrechter. Je bezwaar wordt dan bekeken door een rechter. Dit gebeurt op een openbare zitting. Meer weten over een beroep bij de kantonrechter?

Stap 3: In beroep bij het Gerechtshof

Ben je het niet eens met de beslissing van de kantonrechter, dan kun je binnen 6 weken in beroep bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Dit hof is speciaal aangewezen om uitspraak te doen in verkeers rechtzaken.

Dit gebeurt op een openbare zitting. Deze zitting wordt na gemiddeld 1 jaar gepland. Het is niet verplicht om bij deze zitting aanwezig te zijn. Als Appjection namens jou in beroep gaat, zal iemand van Appjection aanwezig zijn.

Houd er rekening mee dat dit hele proces wel zo’n twee jaar kan duren. Heb je het bezwaar aan ons uitbesteed? Dan houden we je van elke ontwikkeling in het proces op de hoogte!

Waarom moet ik de administratiekosten betalen bij het CJIB? Waarom moet ik de administratiekosten betalen bij het CJIB?

Sinds 2009 is het verplicht de administratiekosten van een boete te betalen. Dit bedraagt enkele euro’s. Helaas kan Appjection deze administratiekosten niet aanvechten. We zullen dan ook geen bezwaar maken tegen de administratiekosten.

Wat zijn de meest voorkomende mulderboetes? Wat zijn de meest voorkomende mulderboetes?

We hebben inmiddels al meer dan 148.000 boetes behandeld. Er zijn vier boetes die met kop en schouder boven de rest uitsteken als het aankomt op hoe vaak we ze voorbij zien komen.

We hebben voor deze boetes een uitgebreide pagina geschreven waarin we uitleggen waar je op moet letten wanneer je deze boete hebt ontvangen.

Meest voorkomende boetes:

Naheffingsaanslag (parkeerboete gemeente)

Wat is een naheffingsaanslag parkeerbelasting? Wat is een naheffingsaanslag parkeerbelasting?

Een naheffingsaanslag parkeerbelasting is een parkeerboete van de gemeente. Je krijgt deze parkeerboete omdat je niet- of te weinig parkeergeld hebt betaald.

Je herkent deze parkeerboete aan het woord naheffingsaanslag op de boete, en aan de afzender: een gemeente in plaats van het CJIB.

Deze parkeerboetes zijn namelijk belastingen, en daarom worden deze boetes niet door het CJIB verzonden, maar door iedere gemeente afzonderlijk.

Elke gemeente hanteert zijn eigen regels, dus het is belangrijk om de boete goed te lezen! Zo hanteert de gemeente Amsterdam een korte betaaltermijn van maar 2 weken, terwijl andere gemeenten betaaltermijnen hebben van wel 6 weken.

Wanneer moet ik de naheffingsaanslag betalen? Wanneer moet ik de naheffingsaanslag betalen?

Of je de boete alvast moet betalen verschilt per gemeente. Wij raden daarom altijd aan om de boete wel alvast te betalen om onnodige verhogingen te voorkomen. Winnen we de zaak, dan krijg je het geld terug van de gemeente.

Redenen om in bezwaar te gaan tegen een naheffingsaanslag Redenen om in bezwaar te gaan tegen een naheffingsaanslag

Er zijn veel redenen om in bezwaar te gaan tegen een parkeerboete. Zo kan een scanauto jouw kenteken verkeerd uitlezen, heb je per ongeluk jouw kenteken verkeerd ingevuld of heb je in de verkeerde zone betaald.

Dit zijn allemaal geldige redenen voor een bezwaar. Check welke redenen er nog meer zijn om in bezwaar te gaan tegen een parkeerboete.

Hoe ziet de bezwaarprocedure eruit voor naheffingsaanslagen? Hoe ziet de bezwaarprocedure eruit voor naheffingsaanslagen?

Bij een parkeerboete (naheffingsaanslag) wordt er een bezwaar ingediend bij de desbetreffende gemeente. Wanneer je een parkeerboete hebt ontvangen heb je zes weken de tijd om in bezwaar te gaan. Deze zes weken gaan in vanaf de datum dat de boete is verzonden, ook wel de dagtekening genoemd.

Het duurt gemiddeld 10 weken tot wij een beslissing van de gemeente krijgen over het bezwaarschrift.

Wordt het bezwaarschrift afgewezen door de gemeente? Dan bestaat er nog de mogelijkheid om een beroep in te dienen tegen de uitspraak.

Over het algemeen gaan wij niet in beroep als het bezwaar is afgewezen. Uit ervaring weten we dat een beroep bijna nooit de uitkomst van de zaak veranderd. Er moeten griffiekosten van €50,- betaald worden om in beroep te gaan.